Lagroller
Når du blir medlem av et lag i OSI volleyball, skal du også ta på deg en lagrolle, som fungerer som kontaktpunkt for styret.. Denne rollen har du ansvar for å utfylle hele sesongen – kan du ikke gjennomføre oppgavene skal du sørge for at noen andre gjør dem. Medlemmer som sitter i OSI volleyballstyret, er utelatt fra disse lagrollene. For flere av rollene kan det være lurt å være to personer. Dersom noen står uten rolle, kan laget selv opprette egendefinerte roller for at alle skal bidra, som f.eks. kakeansvarlig, sponsoransvarlig osv.
For mer info se Klubbhåndboka
Oppmann
Som oppmann for et lag er det du som er kontaktpersonen mellom styret og laget, i tillegg til å ha ansvar for å følge opp de andre lagansvarlige. Du har også ansvaret for å følge opp laget når det kommer beskjeder og oppgaver fra styret, som klesbestillinger og lagkontrakt.
Dine viktigste oppgaver er:
Samle laget og fylle ut lagkontakt så tidlig som mulig
Melde på laget til turneringer og føre resultat på min volleyball appen.
Gå inn på ta.nif.no og legg inn alle spillere i spillerstallen
Senest dagen før hver kamp:
Gå inn på ta.nif.no eller Min Volleyball-appen og legg inn spillere i kamptropp
Pass på at lisenslista er oppdatert i Min Volleyball-appen
Organisere kamper som laget skal arrangere
For lavere divisjoner:
Ringe hallen og høre at alt utstyr er på plass. Om noen mangler kan det
hentes fra Domus eller Blindern etter avtale med materialansvarlig i
styret.
Ta med ferdig utfylte kampskjemaer fra kamprapport i TA (Terminliste-
>kampnummer-> åpne kamprapport-> skriv ut).
Ta med oppstillingslapper (link).
Ta med dommerutjevningsskjema (link).
Ta med baller
(Gi beskjed til materialansvarlig i styret og tenk på at andre skal trene).
Etter kamp: Registrere resultater i Min Volleyball-appen senest samme
kveld (kampinfo -> registrere resultat).
Legg inn bilde av kampskjema i Min Volleyball-appen.
(Kampinfo -> Legg til bilde)
Hvis du ikke får til dette, send kampskjema til regionen (konkurranse@volleyball.no) på mail dagen etter kamp..
For høyere divisjoner
Kontakte lagene som skal være funksjonærer og sørge for at de har
kontroll på sine oppgaver, senest 3 dager før kamp
Registrere resultat i Min Volleyball-appen.
Husk at det er både lov og anbefalt å delegere ansvar. Det er ikke meningen at oppmannen skal gjøre alt, men heller organisere slik at ting blir gjort.
Kontaktperson i styret: leder og sportslig ansvarlig
Økonomiansvarlig/Torpedo
Som økonomiansvarlig er du ansvarlig for lagets økonomi gjennom året. I løpet av året vil du måtte legge ut for reiser og andre utlegg, så det kan være lurt å samle inn penger fra laget på forhånd. Økonomiansvarlig skal også sette opp et budsjett for sesongen, og føre regnskap.
Kontaktperson i styret: torpedo og økonomiansvarlig
SoMe-ansvarlig
Som SoMe-ansvarlig er du kontaktleddet til PR/SoMe-ansvarlig i styret. Det vil bli opprettet en messenger-gruppe med alle SoMe-ansvarlige på alle lag hvor det vil bli gitt veiledning på hvordan styret ønsker at dere skal bidra.
Dette er ansvarsområdene:
Fungere som ressurs til PR/SoMe-ansvarlig i volleyballstyret
Ansvarlig for at det blir tatt bilder innad i laget på kamp/turnering/sosiale eventer
Når dere legger ut Insta-innlegg fra kamp, reels eller omtrent hva som helst, legg til @osivolleyball som samarbeidspartner slik at OSI Volleyball også får det i feeden.
Følg med på frister satt av PR-ansvarlig i styret for posting av saker
Oppdatere lagets Instagram og lage spillerpresentasjoner.
Like innlegg som blir publisert av siden OSI Volleyball (oppfordre laget til å gjøre det også)
Bidra med promoteringsmateriale for eget lag og klubben
Husk å følge; “Retningslinjer for OSI Volleyball - publisering av bilder og video på nett”
Spesielt for høyere divisjoner:
Dele hjemmekamp-arrangementene på Facebook som blir delt gjennom våre kanaler, samt komme med oppsummering i etterkant (deles mellom SoMes på Elite & 1.div.)
Det forventes også til en viss grad at dere kan være selvgående og selvstendige i SoMe- arbeidet; i den mening at dere tar ansvar for å følge opp på punktene nevnt over, samt følger med på hva dere har ansvar for når og holder dere til frister satt av PR-ansvarlig i styret.
Kontaktperson i styret: PR-ansvarlig
Reiseansvarlig
Det er noen reiser for alle lag, reiseansvarlig passer på at man finner gode reisealternativer for hele laget og påser at det er muligheter for alle å komme seg frem og tilbake på en fornuftig måte.
Kontaktperson i styret: økonomiansvarlig
Sosialansvarlig
Den sosialansvarlige er ansvarlig for å arrangere sosiale arrangement innad i laget og sammen med andre lag. Dette kan være tacokveld, bowling, spillkveld, tapas, vaffelkveld, lazer tag, trampolinepark, klatrepark, koietur, fest, styrketrening eller annen morro laget måtte ønske å finne på. Den sosialansvarlige har ansvar for det sosiale miljøet innad i laget, og har et ekstra ansvar for at alle på laget trives. Den sosialansvarlige skal også være en ressurs for den sosialansvarlige i styret når det arrangeres fellesarrangement for hele klubben. Sosialansvarlig på laget skal også samarbeide med SoMe-ansvarlig om å ta bilder gjennom sesongen.
Kontaktperson i styret: sosialansvarlig
Dugnadsansvarlig
Den dugnadsansvarlige er ansvarlig for at laget stiller med mange nok spillere på dugnad. Den skal fordele oppgavene rettferdig mellom lagets spillere. Den vanligste måten dugnadsansvarlig holder kontroll på fordeling av dugnad, er ved å føre dugnadstimer. Laget blir enige om fordeling og satser før sesongen begynner gjennom lagkontrakten.
Se mer info i Arrangementshåndboka
Kontaktperson i styret: dugnadsansvarlig
Kaptein
- har ansvar for kommunikasjon mellom trener(e) og spillere
- har ansvar for spillegruppa på trening og kamp dersom trener ikke er tilstede
- står for kommunikasjon med dommere under kampavvikling
(Kombineres med annen lagrolle)
Kontaktperson i styret: leder og sportslig leder